Gujarati / English

ભાદરવા વદ-૧૧ને રોજ સાંજે સભામાં સ્વામી ઈશ્વરચરણ-દાસજીએ પૂછ્યું જે, “વરતાલના રજા વચનામૃતમાં ભગવાન કાળા છે કે પીળા છે કે લાબાં છે કે ટૂંકા છે કે સાકાર છે કે નિરાકાર છે એમ કહ્યું છે તે કાળા, પીળા આદિક કેવી રીતે સમજવા?”

ત્યારે બાપાશ્રી બોલ્યા જે, “પ્રકૃતિના પતિ મૂળપુરુષ જેવા જાણે તે કાળા જાણ્યા કહેવાય; કેમ જે એમને માયાનો સંબંધ છે, માટે એટલો જ મહિમા જાણે તો કાળા જાણ્યા કહેવાય. અને બ્રહ્મ તથા મૂળઅક્ષર જેવા જાણે તે પીળા જાણ્યા કહેવાય; કેમ જે એમને માયાનો સંબંધ તો નથી, પણ શ્રીજી મહારાજ આગળ પરાધીન છે તેથી. અને શ્રીજી મહારાજને દિવ્ય મૂર્તિમાન જાણે તે સાકાર જાણ્યા કહેવાય અને આકારે રહિત જાણે તે નિરાકાર જાણ્યા કહેવાય. અને સર્વદેશી જાણે તે લાંબા જાણ્યા કહેવાય અને એકદેશી જાણે તે ટૂંકા જાણ્યા કહેવાય. એવી રીતે શાસ્ત્રો શ્રીજી મહારાજને જાણી શક્યાં નથી.”  II ૧૧૨ II

On the evening of Bhadarva Vad 11th, Swami Ishwarcharandasji asked a question in the assembly. In the 2nd Vachanamrut of Vartal it has been said that God is black or yellow or long or short personified or impersonal.  How should one understand black, yellow, etc.?”  Bapashri said, “The one who knows Him as Mul-Purush, master of Prakruti, is said to have known him as black because he has relationship with illusion (maya) so he knows only that much greatness of His. Therefore he has known Him as black, and one who knows Him as Brahm and Mul-Akshar he is said to have known Him as yellow.  Because though he has no relationship with illusion, he is dependent before Maharaj.  If one knows Him –Shriji Maharaj as divine personified he  knows Him as personified (sakar) and if he knows Him without form he has known Him as impersonal  (nirakar) and if he knows Him omnipresent he knows Him as long and if he knows Him as confined to one place, he knows Him as short. Thus, scripture were unable to know Shriji Maharaj. || 112 ||