Gujarati / English

માગશર વદ-૧૨ને રોજ સવારે સભામાં બ્રહ્મચારી વૈરાગ્યાનંદજીએ પૂછયું  જે, “સારંગપુરના ૧૭મા વચનામૃતમાં દશ પ્રકારના મુક્તના ભેદ કહ્યા છે તેમાં મહાતેજરૂપ મુક્તને શ્રેષ્ઠ કહ્યા છે તે આપણે મહાતેજરૂપ થયા છીએ કે નહિ તે શી રીતે જણાય?”

ત્યારે બાપાશ્રી બોલ્યા જે, “મહાતેજરૂપ તો પરમ એકાંતિક કહેવાય અને તમો તો આ જોગથી ને કૃપાથી મહાતેજથી પર અનાદિમુક્તરૂપ થયા છો. અને જે જણાતું નથી તેનું તો એમ છે જે જેમ પક્ષીનું ઈંડું પરાધીન છે, પણ જ્યારે ઈંડું ફૂટીને પાંખો આવશે ત્યારે આકાશમાં રહેશે; માટે તે ખેચર કહેવાય. તેમ જે શ્રી પુરુષોત્તમના આશ્રિત સર્વે દેહના આવરણમાં છે ત્યાં સુધી ઈંડાની પેઠે પરાધીન છે, પણ જ્યારે આ દેહનો જોગ મટી જશે ત્યારે આવરણ રહિત થઈને શ્રી પુરુષોત્તમના સુખમાં રમશે. એ મૂર્તિમાં અપાર ને અલૌકિક સુખ છે તે અનંત મુક્ત મૂર્તિમાં રહીને ભોગવે તે પણ પાર પામી શકતા નથી. જેમ ચિંતામણિ નાની છે, પણ અનંત જનના સંકલ્પ સત્ય કરે છે અને જે જે ઈચ્છે તે આપે છે; તેમ મહારાજની મૂર્તિના સુખમાં અપારપણું છે.”     || ૨૪૭ ||

On the morning of Magsar Vad 12th, Brahmchari Vairagyanandji asked a question in the assembly. He said, “In this 17th Vachanamrut of Sarangpur ten kinds of category of Muktas have been stated. In it, great Muktas in the form of luminescence are called the best how can we know that we have become form of luminescence?” Bapashri said, “Only Param Ekantik are called form of luminescence and you have become form of Anadi Mukta who is above big luminescence by grace and by this association. This, you do not experience. It is just like an egg of a bird, which is dependent but when it comes out of egg, it will get wings and go in the sky and will be known as Khechar (a bird). Similarly, dependence of shri Purushottam are all having barrier of body. Till then they are dependent like an egg, but when the barrier of this body is removed, you will enjoy the bliss of Shri Purushottam. There is limitless and divine bliss in Murti and its limit for bound can not be gauged even by infinite Muktas enjoy in dwelling Murti. Just as Chintamani is small but it makes true, wishes of innumerable people and gives whatever they wish. Similarly there is boundless bliss is Maharaj’s Murti. || 247 ||