Gujarati / English

ફાગણ વદ-૮ને રોજ રાત્રિએ સભામાં સ્વામી ઈશ્વરચરણ-દાસજીએ પૂછ્યું જે, “શ્રી ગોપાળાનંદ સ્વામીની વાતોમાં ચાર પ્રકારના મુક્તના ભેદ કહ્યા છે તે કેવી રીતે સમજવા?”

ત્યારે બાપાશ્રી બોલ્યા જે, “એ ભેદ સાધનદશાવાળા મુક્તની સ્થિતિના છે. જે શ્રીજી મહારાજની મૂર્તિને જ દેખે અને પોતાની પણ સ્મૃતિ ન રહે તે ઉત્તમ ભેદ છે; અને જે પોતાની સ્મૃતિએ સહિત મૂર્તિ દેખે તે બીજો ભેદ છે; અને જે મહારાજને, પોતાને ને અક્ષરધામને દેખે તે ત્રીજો ભેદ છે; અને મહારાજને, પોતાને, ધામને અને અનંત મુક્તને દેખે તે ચોથો ભેદ છે. એમ સાધનદશાવાળાની સ્થિતિ કહી છે. અને અક્ષરધામમાં કહ્યા છે તે જ્યાં મૂર્તિ ત્યાં અક્ષરધામ કહ્યું છે; માટે અહીંની ને અક્ષરધામની એકતા કહી છે.”

પછી વળી સ્વામીએ પૂછ્યું જે, “અમદાવાદના ૬ઠ્ઠા વચનામૃતમાં અક્ષરધામને વિષે મહોલ, બાગ, બગીચા કહ્યા છે તે કેવી રીતે સમજવા?”

ત્યારે બાપાશ્રી બોલ્યા જે, “આ પૃથ્વીને વિષે જે જે ગામોમાં જેને જેને ઘેર શ્રીજી મહારાજ વિરાજ્યા તે સર્વે શ્રીજી મહારાજને સંબંધે કરીને અક્ષરધામ તુલ્ય દિવ્ય જાણવાં. માટે આ લોકને વિષે શ્રીજી મહારાજ જેને ઘેર વિરાજ્યા તે મહોલ જાણવા. અને જેના ગોખમાં, ઝરૂખામાં, બાગમાં, બગીચામાં જ્યાં જ્યાં વિરાજ્યા તે સર્વ અક્ષરધામ તુલ્ય જાણવાં. એ સર્વે આ પૃથ્વીનાં વર્ણન કર્યા છે, પણ અક્ષરધામ નથી. માટે શ્રીજી મહારાજના સંબંધે કરીને તે સ્થાનોને અક્ષરધામ સમજવાં.”  II ૯૩ II

On the night of Fagan Vad 8th, Swami Ishwarcharandasji asked a question in assembly.  He said, “There are four kinds of state of Muktas according to the talk of Shri Gopalanand Swami.  How to understand it?”  Bapashri replied, “These state are of Muktas doing means (seekers).  The one who sees only Shriji Maharaj’s Murti and forgets himself is the best state.  The second state is in which he sees Murti with his self– it is the second state.  The third state is in which he sees Maharaj, himself and Akshardham and the fourth state is in which he sees Maharaj, himself, Akshardham and infinite Muktas.  These states have been said for those who are doing means (seekers) and where it has been said in Akshardham, it is called Akshardham where Murti is there. Therefore this place and Akshardham are said to be one. 

Once again Swami said, “In the 6th Vachanamrut of Amdavad it is said that there are palace, gardens, etc in Akshardham.  How to understand it?” Bapashri replied, “To whatever villages Shriji Maharaj went and whichever house He visited on this earth, all those places should be considered as divine as Akshardham due to His connection.  Therefore those houses, which Shriji Maharaj visited, should be known as palaces, the balconies, porticos, and gardens of the houses of those devotees where Shriji Maharaj sat, should all be considered as Akshardham.  These are all the description of this world but not of Akshardham. Therefore these places should be understood as Akshardham by the divine grace of Shriji Maharaj. ||93 ||